Visa ett inlägg
Oläst 2013-07-02, 20:06 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
90% av indenteringen ser likadan ut i välskriven kod som i Python kod (notera att du oftast har valmöjligheter i var du bryter raderna i python). Sen att du tycker det är en struntsak huruvida din kod är lätt läsbar eller ej, det låter jag dig stå för (det finns ca 43243242342 undersökningar som visar på att en konsekvent indentering leder till bättre läsbarhet). Själv tycker jag inte om att de ersatt andra avgränsningstecken med tvånget av indentering - men det tror jag är för att mina ögon är så vana vid C/PHP/Java/C#/etc-tecknena. Men det är ett tydligt val som faktiskt går väldigt bra ihop med faktiska egenskaper hos programmerare.
Jag är för egen del ganska petig med indentering och placering av klamrar och parenteser i koden, men det stämde inte överens med vad Python anser trots att koden var tydligt indenterad/strukturerad. Men en teckenposition (dvs ett mellanslag för lite eller för mycket) hit eller dit så blev det körfel i runtime....

Python skrek högt om jag använde {tab} i stället för {space} för indenteringen, jag var tvungen att slå på automatisk omvandling till {space} för {tab}-tecknen för att det skulle gå att köra koden. Om jag minns rätt så är inte ens Cobol lika kinkig om man använder {tab} eller {space} vid indentering.

Ruby verkar vara betydligt mer generös med definitionen och toleransen av whitespace....

Jag har dock fortfarande problem med require i Ruby, får det bara inte att fungera.... Filerna ligger i samma katalog. Jag har PATH till Ruby Bin-katalog, alla annan kod jag testkör med Ruby funkar klockrent "load" funkar men inte "require". Vad gör jag för fel? Jag kör version 2.0.0p195 från 2013-05-14.

Kod:
# File: Trig.rb
# Date: 2013-07-01
# Purpose: Trogonometry, include this namespace with require...

=begin
    This is a multiline comment in Ruby
=end

module Trig
  PI = 3.14159265358979

def Trig.sin(x)
   # ..
   return x
  end
  def Trig.cos(x)
   # ..
   return x
  end
end
Kod:
# File: TrigTest.rb
# Date: 2013-07-01
# Purpose: Trogonometry, Test to include Component with require...

=begin
    This is a multiline comment in Ruby
=end

#load "Trig.rb"
#load "Action.rb"

require("Trig")
require "Action"

y = Trig.sin(Trig::PI/4)
wrongdoing = Action.sin(Action::VERY_BAD)
puts(Trig::PI)
shit jag hittade felet, jag ska köra require_relative.... Då funkar det som jag tänkt....

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-02 klockan 20:16
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat