Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag är inte ute efter en "religiös" diskussion utan vill bara belysa att det finns plats för många olika programspråk på marknaden och att statistiken visar olika popularitet beroende på hur, var och varför man mäter.
När man väljer programspråk så kan det ha en viss betydelse att språket har ett tillräckligt stöd av uppdateringar och det kan ske endera genom en "Community" som kommer med uppdateringar, eller med en kommersiell leverantör som får intäkter som de kan lägga på vidare utveckling av produkten. Jag använder båda varianterna och tänker inte begränsa mig till att bara använda den ena av "politiska" eller "religiösa" skäl, det är allt för begränsande.
Själv använder jag flera olika programspråk, och olika utvecklingsmiljöer. SQL, Powershell, Bat-script i Windows/DOS, CScript, C, C++, C#, VB.NET, F#, Java och sedan en tid håller jag på att lära mig lite om PHP och den (för mig) nya kompilatorn Phalanger (första version kom 2003).
Jag föredrar att jobba i Visual Studio som IDE men kör även en betydligt enklare editor som Crimson (som nu underhålls av communityt Emerald), men Crimson måste man manuellt configurera för olika kompilatorer/programspråk.
Till Java och en del andra språk använder jag även även Eclipse och Netbeans som IDE.
Relationsdatabaser använder jag i första hand MS SQL-Server, men även MySQL just nu.
|