Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Inte för att jag sympatiserar med motivet för invasionerna av både Irak och Afghanistan, men Saddams regim borde ha utplånats vid första Irakkriget och att omvärlden satt blint och struntade i talibanernas våldsamma mördarregim gör att jag inte tycker det var fel genomföra invasionerna av båda länderna.
Det är dock mycket bekymmersamt att väldigt många civila omkommit i strider eller följder av det kaos som följt på invasionerna.
Jag anser dock att USA och allierade borde stannat kvar betydligt längre i Irak och de borde även bli kvar i Afghanistan och tillsammans med andra demokratier se till att få någon form av fungerande ordning i dessa länder. Utan utländska trupper på plats tror jag inte det finns någon chans att undvika en återgång till fullständigt kaos och mördande och förtryck av civilbefolkningen av i första hand militanta islamistorganisationer.
Det må ha varit fel från början, men det var ännu mer fel att lämna irakierna i sticket och att man planerar att göra detsamma i Afghanistan...