Visa ett inlägg
Oläst 2013-06-26, 17:20 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Objektorientering, kompilering, komponenttänkande är mycket starka best practises om det kommer ett nytt programspråk så måste det tillföra något som gör det värt att använda. Det finns ju ingen anledning att gå baklänges...

När man läser råsågningarar av Objektorientering, Kompilering och Komponenttänkande så undrar man; "You been freeze-dried or doin' hard time?" (Citat från Hartbreak Ridge med Clintan) ... under de senaste 30 åren eller vad?
Jag har inte sett en enda sågning av varken Objektorientering eller Komponenttänkande i den här tråden.

Komponentbaserad arkitektur är ett måste i större system så det har jag verkligen inget emot. Jag skulle dock inte vilja bygga ett system som består av massa "black boxes" som jag inte har kontroll över.

Jag tror skillnaden främst ligger i mentaliteten här. Inom open suorce vill man absolut inte droppa in färdiga bibliotek eller klasser i form av förkompilerade filer. Man vill ha full kontroll över källkoden. Jag skulle se det som ett väldigt stort problem och en väldigt stor risk om jag baserade mitt system på komponenter som jag inte har möjlighet att ändra i. Det är väldigt stor risk. Det kanske finns en kritisk bugg som bara inträffar i ett väldigt specifikt fall men som råkar vara vanligt i mitt system. Då vill ja kunna gå in och fixa buggen tills dess att det kommer en uppdaterad version. Har man inte tillgång till källkoden måste man vända sig till leverantören och om de inte tycker att det är kritisk eller prioriterad bugg kan du få vänta flera månader eller inte få någon fix alls.

jag vill inte göra mig beroende av saker som jag inte har kontroll över helt enkelt.

Trenderna inom IT visar även att open source är framtiden.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat