Citat:
Ursprungligen postat av spexer
Tack för era svar. Kanske skulle jag ha valt att skapa en ny tråd istället för att fortsätta på den gamla, men tänkte att det kunde vara smidigt att samla allt i en tråd.
Bolagskraft är med andra ord inget jag tänkt använda mig av.
Nu till era svar, känns som om jag är tillbaka lite till ruta ett igen.
Att man inte kan dra av moms på köp från privatperson är jag helt klar över. Och om det rör sig om ett köp av en tjänst hade momsen varit given. Men min egentliga undran är, huruvida det skall läggas på moms då man i egenskap köper en egendom från en privatperson.
Se t.ex. denna tråd http://eforum.idg.se/topic/332387-ko...enskild-firma/
|
Ett företag kan inte köpa en tjänst från en privatperson. Då är det frågan om Lön för utfört arbete.
Det går att köpa "saker" eller imateriella rättigheter från privatpersoner.
Man ska inte redovisa "fiktiv" moms, utan du redovisar bara moms när du säljer saken vidare. Då redovisar du moms på hela försäljningsbeloppet, men får inte göra avdrag för den moms som redan är betald av privatpersonen.
Om privatpersonen ger dig dennes inköpskvitto kan du dock dra av momsen. Då blir ju det ungefär samma sak som ett "utlägg" men ditt företag betalar mindre än privatpersonens faktiska utlägg.
Men du kan välja att använda s.k. VinstMarginalBeskattad (VMB) vara (det finns egna konton i kontoplanen för detta), men då måste du redovisa dina inköpskostnader till din kund och redovisa på fakturan vad ditt "påslag" är. Då behöver du bara betala moms på det påslag du gör.
Detta är inte så vanligt men fullt legitimt.