Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag följer med utvecklingen av PHP (och andra språk) men tycker PHP har mycket att bevisa för att bli något att räkna med urteknisk synvinkel.
Jag håller med om att språket har utvecklats till det bättre bland annat i och med att de har infört PDO som är ett stort lyft när man jobbar med databaser.
Jag vet inte vad det är som är så speciellt med PHP. Det finns flera riktigt bra språk som har bättre stöd till utvecklaren och som är gratis att använda.
|
PHP är överlägset störst på nätet helt enkelt, svårare än så är det inte. Därmed är det per automatik ett språk att räkna med. Att det inte skulle kunna användas i större system är naturligtvis också helt felaktigt. Det används idag av flera av de största webbplatserna i Sverige och i världen. Den överlägset mest använda CMS-mjukvaran är byggd i PHP, många e-handelssystem, forummjukvara osv. På nätet regerar PHP fortfarande och det är trots allt nätet som ligger i fokus för de flesta här på WN.
I de fall det är väldigt viktigt med typning så kan man naturligtvis ordna detta på egen hand även i PHP. Möjligheten att skriva bra objektorienterad kod finns också i PHP. Det brukar främst vara dessa högst subjektiva och felaktiga invändningar du för fram den ena gången efter den andra. PHP har lika självklart sina fördelar och nackdelar precis som alla andra språk. Det är varken bättre eller sämre än C#/.NET, att påstå det ena eller det andra är att bedra såväl sig själv som andra. Visst kan man personligen föredra det ena framför det andra, precis som du, jag och många andra gör, men då handlar det om personliga preferenser och/eller kundmålgrupp, ingenting annat.
Flertalet nackdelar med PHP som du tar upp i inlägget ovan är för övrigt knappast varken relevanta eller korrekta. Varför skulle PHP-kod rent generellt inte vara återanvändbar till exempel? Det är väl ändå helt upp till utvecklaren? Likaså med modularitet som också hör dit. Det är inget som ligger i språket utan är helt utvecklarens ansvar och val. Att ett språk är flexibelt är då betydligt viktigare när man har så pass vitt skilda applikationer som på nätet.. Att en stor del av buggar/fel skulle bero på felaktig typning låter också som en ganska märklig slutsats. Felsökning och säkring av viktig funktionalitet går att göra på många olika sätt och hänger också mycket på utvecklaren.
Ingen professionell utvecklare skulle få för sig att generellt påstå att PHP är bättre än C#/.NET (eller något annat språk) och ingen professionell utvecklare skulle få för sig att påstå att C#/.NET är bättre än PHP. I så fall beror det på okunskap eller så är det en ren skär lögn.