Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ
Det du pratar om är systemutveckling i .NET och det har absolut inget med php att göra.
|
Nej, jag pratar om utveckling i stort. Jag jämför olika programspråk då jag jobbat med väldigt många olika.
Jag har bland annat jobbat med ANSI C, C++, SQL-Windows, Centura, SQL, ett otal olika BASIC-dialekter (DR-Basic, Quick Basic, Visual Basic (Com/Com+), VB.NET), Turbo Pascal, Delphi, Gnu C++, C# .... och fler som jag inte orkar minnas just nu.
Citat:
Jag förstår att du försvarar .NET då det är det du jobbar med, jag har jobbat med både linux/ms .NET och PHP ganska exakt 50/50.
|
Sure, det är sant, jag är förvisso partisk i och med att jag gillar hela konceptet med .NET och C# och VB.NET. Men jag är inte religiös i konceptet utan jag söker hela tiden utmaningar som kan tillföra förbättringar i mitt yrke oavsett om det är små förfiningar eller större kliv i utvecklingen. Jag har bytt Från dBase till Clipper, och till ANSI C till Visual Objects, till SQL-Window och senare Centura, till Visual Basic och vidare till C#.
Jag är inte rädd att vara med om större omvälvningar, jag brukar själv vara med och styra eller leda in mina kollegor in på nya banbrytande paradigmer, verktyg och miljöer. Men den nya miljön måste absolut tillföra någon viktig fördel, annars finns ingen anledning att byta.
Citat:
Nu märker vi av en trend att MS tappar när det gäller web,mycket på grund av webforms/ viewstate osv. självfallet går det att köra MVC men tyvärr är inte MS längre det naturliga valet när det gäller web. och utvecklingen ser ut att fortsätta i samma bana. många väljer att inte jobba med frontendutveckling i visual studio för att istället använda t.ex sublime, aptana eller liknande.
|
Viewstate håller jag med var en mindre bra väg att vandra, men den är borta för länge sedan ur MS-state-of-the-art-concept.
Citat:
dels på grund av kostnader, men även andra anledningar. mycket av allt som finns i visual studio har spelat ut sin roll då det segmenterats mellan systemutveckling och webb i form av jsonp-webservices och liknande.
|
Nu finns WCF (Windows Communication Foundation) som innebär Webservices och som är ett riktigt bra koncept som jag använder och där ingå JSON, REST och XML som användbara delar.
För presentationsskiktet så har vi WPF (Windows Presentation Foundation). MVC4 och Razor-engine kan användas i stället för ASP-engine.
MS ligger ofta långt framme eftersom de tjänar bra med pengar och kan då satsa målmedvetet på att utveckla ny teknik. Det gör att de hela tiden driver på den här utvecklingen.
Det spelar ju viss roll att Bill Gates faktisk i grund och botten är utvecklare själv, det tror i vart fall jag starkt bidrar till att utvecklarna alltid haft en stark ställning i Microsoft strategier.