Mycket bra inlägg av Clarence ovan! Håller med helt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix
6 år som Rails-utvecklare (och f.d PHP-utvecklare) så kan jag inte riktigt hålla med. Jag skulle säga att Rails (speciellt för startups och mindre projekt (< 10 miljoner rpm)) (nästan) alltid är rätt väg att gå. Det tar en bråkdel av tiden att sätta upp en fullt fungerande, testad applikation efter alla konstens regler. Visst, Ruby är väldigt långsamt, men det är sällan där flaskhalsen sitter då en bråkdel av laddningstiden ligger i exekveringen av backendspråket.
|
Ja, många startups kör Ruby just för att det går fort att få fram en prototyp och utveckla en första version som man kan testa på marknaden. I de flesta fall där projektet lyckas tvingas man nästan alltid skriva om hela systemet i ett annat språk. I många fall är det ändå hyfsat kostnadseffektivt eftersom man hinner testa fler idéer och sedan kan bygga ett riktigt bra system ifrån scratch för de projekt som lyckas.
Citat:
Visst, nöjer man sig med att testa sin kod i produktion, uppfinna hjulet på nytt, copy-n-pase:a kod (för ni har väll fortfarande ingen fungerande pakethanterare?) och skriva spagettikod så är säkert PHP de rätta valet.
|
Man måste väl inte testa sin kod i produktion med PHP. Vad syftar du på?
Uppfinna hjulet på nytt? PHP är väl det språk där det finns mest kod att plocka in av alla språk.
PEAR finns, men det är väl kanske inte någon fullfjädrad pakethanterare. PHP har det mesta inbyggt i core. Finns det inte där finns det antingen extensions eller så kan du droppa in en klass i ditt projekt som löser det du vill. Sedan finns dependencyhanterare som composer. Det finns inget enorm behov av pakethanterare även om det hade varit ganska trevligt.
Spaghettikod kan man skriva i alla språk. Det de tär väl bara det att det finne fler nybörjare inom PHP än andra språk vilket gör att man ser mer sånt där.
Citat:
Jag säger inte att det inte går att skriva välstrukturerad kod i PHP, snarare att community:t är helt upp åt väggarna åt hel*ete. I slutändan blir du som de du umgås/jobbar/får hjälp av.
|
PHP har det överlägset största och bästa communitit av alla programmeringsspråk.