Visa ett inlägg
Oläst 2013-06-15, 15:08 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
PHP dominerar webben i både trafik och antalet webbplatser.

Node.js växer otroligt snabbt. Men jag personligen tror att det kommer gå Rails väg och plana ut, även om det har vissa speciella användningsområden där det är ett väldigt lätt och flexibelt val (t ex websockets).

.NET (med MVC) är inte speciellt ovanligt heller. Personligen tycker jag bra om C# men jag skulle aldrig få för mig att satsa energi på området för att hela ekosystemet stinker av stängda miljöer, för mig är open source framtiden.

Python är ett kompetent språk jag inte alls tror kommer bli mer populärt. Det finns för mig ingen edge som gör det bättre än något annat, förutom för enkla underhållsscript osv där det faktiskt är ett bra val (om än inte det enda alternativet).

Rails har haft sin glory time och tur är väl det. Snabbjobbat språk som nog är det språk som lett till flest kompletta rewrites i andra språk av alla webbspråk. En väldigt farlig väg att gå.

Go är ett annat språk som växer ordentligt nu. Inte tittat så mycket själv på det men mitt intryck är att det har tagit intryck från både snabbjobbade språk och riktiga enterprisemiljöer för att skapa ett nytt bro-språk. Tror det kommer växa till sig rejält och bli en av spelarna.

Cold fusion och java finns också kvar i spelet. Men absolut inte vanliga i agila webb-miljöer.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat