Ämne: 2D Kollision
Visa ett inlägg
Oläst 2013-06-01, 15:52 #4
secag secag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 211
secag secag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 211
BUMP!
Ser ut såhär nu:
HTML-kod:
handleCollision: function(block) {
		// Approaching from left
		if(this.x + this.width > block.tile.x) {
			this.x = block.tile.x;
		}
		
		// Approaching from right
		if(this.x < block.tile.x + block.tile.width) {
			this.x = block.tile.x + block.tile.width;
		}
		
		// Approaching from top
		if(this.y + this.height > block.tile.y) {
			this.y = block.tile.y;
		}
		
		// Approaching from bottom
		if(this.y < block.tile.y + block.tile.height) {
			this.y = block.tile.y + block.tile.height;
		}
	}
Men det funkar inge bra eftersom varje gång jag kolliderar med ett testblock så hamnar jag alltid nedanför blocket till höger(Kolla bilden(gubben är den röda och de svarta blocken är "väggar" och de vita är ingenting )):



En kompis frågade i vilken ordning allting sker så då sa jag:

Kolla tangenttryck och sätt KEY_DOWN, KEY_UP osv... till true/false
kolla om "gubben" kolliderar(är inuti ett svart block), här körs handleCollision()
och sen kör jag update() metoden i "gubbe" klassen.
HTML-kod:
update: function() {
		if(this.RIGHT) {
			this.velX = this.speed;
		}
		
		if(this.LEFT) {
			this.velX = -this.speed;
		}

		if(this.UP) {
			this.velY = -this.speed;
		}

		if(this.DOWN) {
			this.velY = this.speed;
		}
		
		this.x += this.velX;
		this.y += this.velY;
		
		if(this.y >= canvas_height - this.height) {
			this.y = canvas_height - this.height;
		} else if(this.y <= 0) {
			this.y = 0;
		}
		
		if (this.x >= canvas_width-this.width) {
			this.x = canvas_width-this.width;
		} else if (this.x <= 0) {
			this.x = 0;
		}
		
		this.velX = 0;
		this.velY = 0;
	},
HELA player klassen finns här: http://pastebin.com/0t0MtK1L

Senast redigerad av secag den 2013-06-01 klockan 15:58
secag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat