|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Apr 2006
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Apr 2006
|
Jag har inte direkt någon kommentar till ovanstående fall. Men många gånger när det gäller Skatteverket så kan man känna sig helt rättslös. Hamnar man under deras lupp så är man redan dömd.
Jag har själv drabbats av deras häxjakt när de körde ett "Internetprojekt" för 4 år sedan, många på WN blev granskade. Det kom hem två personer från Skatteverket och korsförhörde mig om domännamn och webbplatser. De körde utdrag från privatkontot och företagskontot och tog godtyckligt ut olika transaktioner som de menade på att va relaterat till mig verksamhet. Det kunde handla om att jag lånat ut en tusenlapp till en kompis som sedan betalt tillbaka denna - dessutom kunde det vara 2 år tillbaka. Inte lätt att komma ihåg vad en transaktion så långt tillbaka handlar om. Det blev ett ganska stort arbete med att leta upp alla transaktioner och begära extramaterial från banken och därefter lägga fram underlag för vem betalningarna kom från, alltså bevisa min oskuld. Därefter ströks dessa transaktioner när jag lagt fram bevisning för att de var privata och helt irrelevanta för deras granskning..
Det är viktigt att folk betalar skatter, men samtidigt lika viktigt att man kan känna sig trygg som medborgare. När det gäller Skatteverket så är det tyvärr så att det är inte de som ska bevisa din skuld, utan du som ska bevisa din oskuld.
|