Vet inte om mina bolag är jätterelevanta för diskussionen egentligen
Men nej, vi behöver inte vara överens och om lagarna är bra eller dåliga är ju inte det viktiga. Det är hur man vänder det till en bra sak tror jag snarare, eller det är min uppfattning i alla fall.
Ja, det suger när kunder köper en iPad, bryter säkerhetstapen och man måste sälja den som ett demoex och gå back. Det har jag gjort och ja jag tycker det är störigt, men när jag tänker på det försöker jag sätta mig in i kundens tankesätt.
Detta hände mig för inte så längesedan:
Jag köpte en Thinkpad-laptop i januari, det var deras dyraste modell. Jag har alltid älskat Thinkpad-modellerna och valde att köpa en dyr laptop av Dustin då jag vet att Lenovo inte gör dåliga produkter.
Jag får hem laptopen, startar den och skärmen är det sämsta skit jag varit med om. Verkligen en patetisk ursäkt till skärm som jag betalade 20 papp för. Jag kunde köpt en laptop från 2002 på Blocket med bättre skärm.
Jag kontaktade Lenovos service och Dustin och sa att de måste skämta med mig. Skärmen måste vara defekt om den ser ut såhär. Nej, det ansåg de inte och jag orkade inte tjafsa, så jag gjorde en deal där jag betalade 4 papp för att returnera den till Dustin så de kunde sälja den som demoex.
Här tycker antagligen Patrik att jag är "dum boskap" men hur skulle jag kunna vetat att skärmen var såhär dålig. Det gick ej att utläsa ur recensioner på Internet, jag läste på massor innan jag köpte. Ingen fysisk butik sålde datorn så jag kunde ej se den (och hade jag sett den i butik hade jag köpt den där, inte på Internet antagligen om jag inte sparat massor av pengar. Utbud och bredd är en stor fördel vi e-handlare lever på). Så vad skulle jag gjort?
Sedan köpte jag (bränd av min erfarenhet av 4 papp fattigare) en Samsung av Inet.se istället som privatperson för att få ångerrätten. Alla vann på detta utom jag, jag skulle handlat av Inet direkt och nästa gång kommer jag göra det också. Jag kommer aldrig handla en produkt utan skydd av ångerrätt igen om summan är tillräckligt hög.
I min värld har nu Inet.se en trogen livslång kund och dustin gick breakeven men tappade en tidigare livslång trogen kund (Dustin kunde likagärna varit en ehandlare med kassa returvillkor i en alternativ verklighet utan distanshandelslagen). Så min åsikt är att Inet vinner och i förlängningen alltså även ångerrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77
Men alla intäkter är samlade i Retevo AB?
Allitd roligt med framgångsrika företagare, det inspirerar andra. Dock så delar jag inte uppfattningen att svensk distansavtalslagstiftning "gått i bräschen" för e-handeln och gjort den så mycket större än vad den annars skulle varit. Vi har en helt annan lagstiftning i många andra länder, där det säljs lika mycket eller mer över internet, så varför tror man att svensk lagstiftning varit en förutsättning för ökad e-handel? Internet hade oavsett lagstiftning slagit igenom som försäljningskanal i framtiden, på samma sätt som postförskottsförsäljning gjorde för en 40 år sedan, det är bara en annan typ av medium att handla genom som kunder skall vänja sig vid och ha de tekniska förutsättningarna att klara av. Uppskattar dock Dan, har läst mycket på hans sidor genom åren och saker han belyst och skrivit om.
Jag har jobbat med e-handel sedan 1997.
|