Citat:
Kan hålla med om att om förpackningen saknas borde man kunna bli nekad att lämna tillbaka produkten. Om förpackningen går sönder när man öppnar den, ja då får väl företagaren använda en bättre förpackning som inte är inbrottssäker och går att återanvända. Förstår inte problemet i det fallet.
|
Eller så får kund öppna den mer försiktigt? Att hävda att tillverkare skulle göra "bättre förpackningar" för att det skall passa Sveriges distanshandelslagstiftning bättre är ju lite väl naivt. Sen är i grund en skadad förpackning samma sak som en saknad förpackning. Fråga dig själv, vill du köpa en vara i en skadad förpackning? Om svaret är nej, så skall du inte heller förvänta dig att kunna öppna och förstöra en förpackning och sedan returnera den+vara.
Det går inte heller att komma med resonemanget att "då får väl tillverkaren skaffa en ny förpacknig", då det är praktiskt omöjligt. Visst, jag kan sälja produkten begagnad, men är det RIMLIGT att jag ska tvingas ta den ekonomiska smällen för att någon vill "klämma på en produkt", eller "se hur den fungera" innan köp? Det kan dom gå och göra på affären lokalt, eller på youtube. Sjukt att lägga detta ansvar på handlaren.