Citat:
Ångerrätten är en del av ett konsumentskydd. Det är skapat mycket för konsumenterna och inte enbart med företags bästa i åtanke. Det är möjligt att det oreglerat skulle landa i att vissa företag skulle tillämpa ok regler för de som handlar, och vissa skulle det inte.
|
I Sverige har man aldrig företagens "bästa" i åtanke, det är alltid konsumenten som skall skyddas. De lagar som rör distanshandel för konsumenter som idag appliceras är allvarligt utdaterade, och är i grund utformade för telefonförsäljning, där man har en påstridig säljare som ringer upp en gammal kärring för att kränga saker, och i det fallet BEHÖVS lagen såsom den är utformad. Men i dagens värld anno 2013, där kund kontaktar, initierar köp på eget bevåg, där kund initierar tjänster, såsom postförskott, frakter, expressleveranser, etc. där är dessa lagar idiotiska påfund, som möjliggör ett missbruk å det grövsta. Dock så är de flesta människor vettiga i huvudet, med en hyfsat hög moral och nyttjar således inte dessa möjligheter bara för att jävlas, så därför fungerar det ändå.. Att jag som handlare skall stå för de kostnader som kund skapat i samband med köp, proving av vara, eller liknande är så korkat så att det finns inte ord för det.
Men om en större del kunder skulle utnyttja ångerrätten så som den är utformad idag, så skulle det INTE fungera för flertalet företag. Sverige är ju inte heller direkt ett företagsvänligt land, om man ser till hur många nya arbeten som skapats inom privat sektor de senaste 40 åren.