Visa ett inlägg
Oläst 2013-05-02, 02:11 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det viktiga tycker jag personligen är att ni skriver ett skriftligt avtal där ni reglerar ert samarbete. Främst är det viktigt att komma överens om hur äganderätten till immateriella rättigheter ska hanteras och hur mycket jobb/pengar och andra resurser var och en förväntas bidra med.

Glöm inte att komma överens om hur ni upplöser ert samarbete, inget samarbete brukar hålla livet ut (i alla fall är det sällsynt). Bättre att skiljas som vänner än att bli bittra fiender för resten av livet.

Det är dessutom bra träning att skriva avtal sinsemellan. När affärerna växer och ni behöver ta in fler (som andra samarbetspartners eller som anställda) så är det bra att ha erfarenhet av hur man skriver bra avtal.

Men innan ni skriver avtal så tycker jag ni grundligt ska diskutera igenom följande:

- Målgrupp - Vem är kunden? (Det är viktigt så det blir lätt att hitta och fokusera på rätt kunder)
- Målgruppens problem - Vilket problem löser ert koncept?
- Vad är det för VÄRDE ni levererar till kunden?
- Vad är det som är UNIKT med ert koncept?
- Hur når ni lönsamhet?

Dessa punkter är ingen garanti för att ni ska lyckas, men det är en grundläggande förutsättning. Utan att ha koll på detta eller tänkt igenom det så får ni en brant uppförbacke att vandra uppför i er verksamhet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-02 klockan 02:17
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat