Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-28, 16:39 #12
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Utvecklingen hade gått åt det hållet ja, den hade inte varit alls lika stor. Vi hade inte haft de stora modehusen eller klädsiterna som finns idag. Men det är bara ord mot ord här så det är ju inte så produktivt att debattera det. Det kunde ha blivit så att de faktiska villkoren utan lagen ledde till samma "service" vi har idag, men det vet vi ju inte så det är ju svårt att spekulera kring det.

Jag är ingen förespråkare för lagar och jag har också tyckt denna lagen varit jobbig ibland, men när jag objektivt tittar på den, så ser jag det bara som positivt. Speciellt när jag själv är konsument. Jag köpte exempelvis 8 par skor från Brandos häromveckan, inte för att jag är dum boskap (enligt mig då) utan för att det inte går att avgöra kvalitet, passform och liknande på nätet.

Jag behöll 2 par och skickade tillbaka resten. Hade jag inte kunnat göra detta hade jag handlat skorna i butik istället. Nu fick brandos tack vare bra marginaler på skorna, effektiva returflöden, bra fraktavtal och så vidare ändå en bra vinst på min order. I just mitt specifika fall (som jag tror är ganska vanligt) så hade de istället fått samma anskaffningskostnad via reklam för mig, men sen ingen order.

Jämfört med lagarna EU vill och har försökt införa för distanshandel så tycker jag vi ska vara rätt nöjda med de vi har i Sverige. De lagarna är verkligen helt verklighetsfrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Håller inte helt med, lagen är negativ i sin egen form.

Men ingen hade hindrat företagen själv frivilligt erbjuda ångerrätt efter egen krav för öka försäljning.

Utan lagen hade det blivit bättre, du hade haft en typ av företag med billigare produkter men hårdare avtal. Där smarta och vettiga kunder hade handlat.

Större butiker för största boskapen hade troligtvis erbjuder viss typ av ångerrätt frivilligt. Kanske inte med gratis frakt eller för produkter för skitsummor.

Dumma lagar är aldrig bra för marknaden i längden. Enda sättet få folk lära sig är av sina egna misstag. Inte låta andra betala för deras misstag hela livet och slippa bry sig om något alls.

Och att komma påstå att det är lagen som gjort utvecklingen är bara löjligt. Utvecklingen hade ändå gått åt det hållet.

Vill man inte ta risken eller vet sin egen storlek får man väl gå till fysisk butik och prova.

Och när det gäller storlek så är kläder väldigt liten del av produkter som säljs ändå, och lagen gäller inte endast kläder.

Sedan står det mycket väl storleken på varor på internet även om det är slim eller inte. Är man inte helt dum i huvudet så har man redan erfarenheter vad som passar en själv.

Dom gångerna jag varit osäker själv har jag beställt olika storlekar för veta tills nästa gång. Men hade inte varit en jävla idiot och fått för mig lämna tillbaka dom som inte passade. För beställde ju det frivilligt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat