Jag har haft samma situation. Konsumentens rättigheter går före företagets rättigheter i konsumentskyddande lagar.
Om du har denna syn på dina kunder kanske du ska lära dig att prissätta för att kompensera för returer eller bara ändra attityd mot dina kunder.
Om du säljer en vara för 69kr och har en frakt på 90kr så har du uppenbarligen räknat fel någonstans. Antingen har du ett värdelöst fraktavtal, för låga priser på produkten eller gjort en glädjekalkyl kring returgrader.
Sen är lagen inte perfekt formulerad, men den fyller sitt syfte.
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77
"Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan."
Det här står ju i direkt strid med att "produkten skall vara i väsentligen oförändrat skick" när den returneras till handlaren. Är det ingen annan som ser detta? Om förpackningen är en del av produkten ja då har den inte returnerats i "väsentligen oförändrat skick" om förpackningen är förstörd.
Bra skrivet Patrik, jag är med dig till 100%. Det är boskap man har att göra med... Kunder som beställer saker för 69:-, och kräver igen frakten på 90:- när dom ångrat köpet, endast i Sverige är detta möjligt. Distansavtalslagen och Konsumentköplagen är så j*vla otydliga och ogenomtänkta så att man undrar om det är en grupp tjejer i åk 6 som skrivit dem (på fyllan).
|