Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Det är skillnad på att hantera "kontantmetoden" och "fakturametoden". I denna tråd gällde frågan hur man hanterar saker formellt korrekt med "fakturametoden".
Hur man gör med "kontantmetoden" lämpar sig kanske för en annan tråd.
Administrativt så blir det inte mer arbete eftersom dessa transaktioner normalt sköts automatiskt av det system man använder. Så att lagerinköp bokas in och fyller på lagret, när man väl säljer från lager så räknas lagret av och transaktionerna hanteras automatiskt. så görs i mitt vanliga VISMA/SPCS Administration 1000 och så görs i de flesta program med lagerhantering.
|
Du blandar ihop två olika företeelser. Om man gör ett inköp mot kontant betalnig i en butik och får ett kvitto på detta så försöker du antyda att man ska blanda in konto 2440 Leverantörsskulder. Det ska man inte. Det har inte med begreppen kontantmetod eller fakturametod att göra. Kontantmetoden innebär att man inte bokför en inkommande faktura förrän betalning sker.