Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-27, 23:08 #5
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Nej, så är det inte. Utgift finns inte som begrepp inom bokföring. Det heter Kostnader.

Man bokar in "kostnaden" på det datum som står på fakturan som fakturadatum (vilket då innebär at kostnaden uppstår när leverantören utfärdat fakturan).

Vi pratar bokföring här så då har faktisk förbrukning inget med saken att göra.

Conny, du skriver mycket kloka saker här på wn, men just nu har du fel!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kostnad

Exempel som belyser det hela.
Du får en faktura som avser ett års abonnemang för juridisk rådgivning via telefon.
Fakturan är på 2400 kr exkl moms och utställd 2013-05-01 och gäller för tiden 2013-05-01 -- 2014-04-30

då är det faktiskt så att om du sköter din redovisning korrekt så ska 1600 kr finnas som kostnad i ditt årsbokslut 2013 (förutsätter att du har kalenderår som bokslutsår) och resterande 800 kr som kostnad i bokslutet för inkomståret 2014.

maj till och med dec är 8 mån. 8 / 12 * 2400 = 1600
jan2014-apr2014 är 4 mån. 4 / 12 * 2400 = 800

I resultaträkningen finns intäkter och kostnader.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat