Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Nej, så är det inte. Utgift finns inte som begrepp inom bokföring. Det heter Kostnader.
Man bokar in "kostnaden" på det datum som står på fakturan som fakturadatum (vilket då innebär at kostnaden uppstår när leverantören utfärdat fakturan).
Vi pratar bokföring här så då har faktisk förbrukning inget med saken att göra.
|
Conny, du skriver mycket kloka saker här på wn, men just nu har du fel!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kostnad
Exempel som belyser det hela.
Du får en faktura som avser ett års abonnemang för juridisk rådgivning via telefon.
Fakturan är på 2400 kr exkl moms och utställd 2013-05-01 och gäller för tiden 2013-05-01 -- 2014-04-30
då är det faktiskt så att om du sköter din redovisning korrekt så ska 1600 kr finnas som kostnad i ditt årsbokslut 2013 (förutsätter att du har kalenderår som bokslutsår) och resterande 800 kr som kostnad i bokslutet för inkomståret 2014.
maj till och med dec är 8 mån. 8 / 12 * 2400 = 1600
jan2014-apr2014 är 4 mån. 4 / 12 * 2400 = 800
I resultaträkningen finns intäkter och kostnader.