Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-23, 00:49 #9
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Menar du att jag först skall dra av den danska momsen mot exempelvis 2645 och sedan göra mer eller mindre samma sak igen fast på totalen+danska momsen (fiktiva momsen) ?

Nu när jag bokförde skapade jag en leverantörsskuld på totalbeloppet och bokförde det som kostnad för EU domän & webbhotell (eget underkonto kopplat till momskod 21).

Sedan Krediterar 2614 "Utgående moms tjänst från utland" och debiterar 2645 "Beräknad ingående moms från utlandet" beräknad på totalen.

Men jag förmodar att jag bör redovisa att Surftown själva lagt på dansk moms också?

Tyvärr är det än mer komplicerat än så. Ett par av mina Surftown fakturor har jag betalt med Plusgiro. För dessa betalningar har Surftown tagit ut en betalningsavgift på 24 kr (för Plusgiro), så långt inga direkta bekymmer då jag borde kunna bokföra detta som en bankavgift eller liknande?

Men som jag fattat det utgår ingen moms på denna typ av avgift, däremot har Surftown beräknat momsen på denna också (kanske funkar så i Danmark, vad vet jag?).

Är sugen på att bokföra allt (domänavgift+betalningsavgift+danska momsen) i en klump och sedan redovisa fiktiv moms för att slippa ytterligare meck, men går det enligt spelreglerna?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat