Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-22, 22:38 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Jag lämnade en bakdörr för något år sedan till mitt eget projekt jag hade med en "vän". När pengarna började rulla in så tog han koden och bröt vänskapen, och körde på utan mig. Väntande tills de hade som mest trafik och gick in genom bakdörren och dumpade allting, databaser, uppladdat content, förstörde filer m.m. På så sätt kan det vara bra att ha bakdörrar när man inte är helt säker, dock bör man sitta väldigt länge och tänka igenom så ingen annan kan använda sig utav det.
Det du gör är olagligt dataintrång. Det din motpart gör är bara en vanlig tvist om betalning. Det är bättre att hålla på koden tills dn motpart har betalt än att själv begå olagligheter. Skriv ett ordentligt avtal som ger dig rätten till ett fett vite om motparten använder koden utan att betala fullt ut i stället.

Du riskerar fängelse medan motparten bara riskerar lite pengar och en vänskap som den andre tydligen inte värderade särskilt högt.

Själv skulle jag aldrig gå in och förstöra filer för en kund oavsett hur stor tvist det gäller. Möjligen kan jag tänka mig att ha en tidsbestämd körtid innan applikationen slutar att fungera. Men det är en normal funktion som man har i vissa applikationer. Det funkar om man inte ger kunden tillgång till källkoden förrän de betalt för den.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-22 klockan 22:41
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat