Kul tråd! Är själv en enormt inbiten backpacker trots att jag är ung! Har besökt en del ställen på moder jord, men det jag absolut kan rekommendera är mellanöstern.
För 1½ år sedan åkte jag iväg under 3 månaders tid till Jordanien, Libanon, Syrien och Iran. Samtliga var otroligt trevliga länder med en mycket genuin och glad befolkning. Tyvärr hade oroligheterna i Syrien nyligen brutit ut när jag var där, så jag kunde inte åka överallt p.g.a rebellaktivitet och det var jobbigt många checkpoints/kontroller.
Ett ställe jag rekommenderar i b.la Iran är Isfahan, de har väldigt fin arkitektur och världens underbaraste nougat.

Det som kan vara lite jobbigt är att om du är som mig, blond och svensk - blir väldigt uppmärksammad. Åtminstonde i Iran/Syrien, visst, det är charmigt och känns lite kul i början. Men efter ett tag blir det riktigt påfrestande.
Snart när jag får tid och lite mer ledighet så har jag planerat en resa i kaukasus-regionen, speciellt Armenien och Georgien verkar riktigt fint.
EDIT:
Lite kul kuriosa, i Iran så hängde jag och umgicks med ett par inhemska webbutvecklare faktiskt. Det var riktigt coolt att se hur dom arbetade med webb jämfört med oss i sverige, med tanke på hur speciellt landets internet fungerar. Exempelvis censur, filter, blockeringar och massa regelverk.