Citat:
Ursprungligen postat av Red71
Den kängan gick till mig antar jag
Jag har haft nytta av dina inlägg många gånger conny, och jag har full respekt för din kunskap. Ibland kan jag tycka att man får ha lite "splitvision" då man skall förklara saker, en enkel fråga behöver inte alltid ha ett krångligt svar.
Du får gärna peka ut vad som var fel i texten, vilken del som är felräknad.
Vilken summa får du då du räknar ut samma siffror?
Och förklara gärna så en "obildad idiot" som mig förstår oxå, inte 500 tecken med "jag påstår inte att det är oförsvarbart att förneka motsatsen till sanningshalten i mina påståenden." förklaring.
Jag är fortfarande nybörjare, och ibland känns det som att istället för att berätta för en 2åring att det kallas vatten det som kommer ur kranen så börjar man dra periodiska systemet med dess mening och innehåll innan man kommer fram till H2O,och när 2åringen går därifrån så funderar han va fan H2O är.  .
Som sagt, jag vill gärna veta vad felet ligger så jag själv kan lära mig rätt.
Gå gärna igenom steg 1. steg 2. osv som ovan.
Tack på förhand!
Mvh M
|
Jag reagerade på att du inte tycks förstå vad begreppet vinst är (enligt andra stycket i din första text i denna tråd):
Citat:
1.Beräkna (Intäkter efter moms) – Kostnader = Vinst
2.På vinsten görs ett schablondrag (för egenavgifter) på 25% (Man kan multiplicera med 0,75) och då får du verksamhetens överskott.
3.På verksamhetens överskott görs ett grundavdrag, från en tabell hos skatteverket, och när detta är gjort så har du den den beskattningsbara inkomsten.
|
Vad du på punkt "1" kallar "Kostnader" i denna text är egentligen "varukostnader" och det du kallar "vinst" är "Täckningsbidrag" eller "TB".
Du måste sätta dig in i dessa begrepp ordentligt innan du ger råd på detta sätt.
Jag har sett många här på WN som gjort samma grundläggande misstag, och jag försöker förklara det gång, på gång, på gång, men hela tiden dyker denna felaktighet upp igen, därav min frustration....