Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-19, 07:54 #7
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Red71 Red71 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tycker att man först måste förstå vad begreppet vinst står för innan man ger sig på att ge råd i företagsekonomiska frågor och skatteberäkningar.

Jag har skrivit ett inlägg som visar på skillnaden mellan Enskild Firma och AB när man beräknar egenavgifterna i EF och arbetsgivaravgifterna i AB.

http://www.wn.se/showpost.php?p=20466323&postcount=11

Från bruttolönen ska man alltid dra preliminärskatt enligt den skattetabell och skattekolumn var och en har. Det är exakt lika för EF respektive AB så det är inget som skiljer mellan de olika företagsformerna.

Omsättning eller försäljning (de är inte helt ekvivalenta begrepp men den detaljen tar vi inte nu) redovisas ALLTID exklusive moms.

Vinst är det som blir kvar efter att ALLA kostnader är dragna, exempelvis kostnader för varuinköp, lön, lönebikostnader och skatter.

Det som bli kvar när man sålt en vara och man dragit bort den direkta kostnaden för inköpet av varan kallas för Täckningsbidrag och förkorstas TB eller TB1 (finns även TB2 och TB3).

Om man tar TB och dividerar med Försäljningssumman exklusive moms så får man något som kallas Täckningsgrad och som förkortas TG (TG1, Tg2, och TG3 finns då i motsvarande mån).

Från och med nu hoppas jag att de som inte ens vet vad vinst är, tar och söker på Wikipedia, frågar sin lärare i ekonomi på gymnasienivå innan ni ger några som helst felaktiga råd i dessa frågor i fortsättningen.
Den kängan gick till mig antar jag

Jag har haft nytta av dina inlägg många gånger conny, och jag har full respekt för din kunskap. Ibland kan jag tycka att man får ha lite "splitvision" då man skall förklara saker, en enkel fråga behöver inte alltid ha ett krångligt svar.

Du får gärna peka ut vad som var fel i texten, vilken del som är felräknad.
Vilken summa får du då du räknar ut samma siffror?
Och förklara gärna så en "obildad idiot" som mig förstår oxå, inte 500 tecken med "jag påstår inte att det är oförsvarbart att förneka motsatsen till sanningshalten i mina påståenden." förklaring.

Jag är fortfarande nybörjare, och ibland känns det som att istället för att berätta för en 2åring att det kallas vatten det som kommer ur kranen så börjar man dra periodiska systemet med dess mening och innehåll innan man kommer fram till H2O,och när 2åringen går därifrån så funderar han va fan H2O är. .

Som sagt, jag vill gärna veta vad felet ligger så jag själv kan lära mig rätt.
Gå gärna igenom steg 1. steg 2. osv som ovan.

Tack på förhand!
Mvh M
Red71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat