Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-18, 21:27 #8
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Jag må tycka att jag är en duktig designer, men finns säkert de personer som inte håller med.

Jag började min resa när jag var runt 14 år. Då handlade det om piratkopierat photoshop och "tävlingar" med kompisar. Vi satt mest och kollade på tutorials och tävlade om vem som kunde komma fram med de snyggaste sakerna. Oftast handlade det inte om att skapa hemsidor.

Jag tror att, för att kunna skapa en bra design till en hemsida, så måste man också kunna photoshop (eller vilket program man nu använder), bra. Just pga. att, vet man inte vad man kan göra för att göra vissa saker, så gör man dem inte heller.

Mitt bästa tips är att studera andras sidor. Vad brukar finnas med på en hemsida? Vart brukar dessa element finnas placerade på majoriteten av hemsidor?

När du känner dig rätt hemma på vad som brukar finnas med, så kan du börja gå vidare till att studera själva utseendet av hemsidor. Tänk gärna extra noga på detaljer.

Sen kan du börja med att försöka designa dina egna sidor.
Som någon redan påpekade, försök kopiera andras sidor. Det brukar tendera till att fokuserar ännu mer på utseendet och detaljerna. Försök även tänka på varför dom valt att göra på ett visst sätt, och försök komma på om du skulle föredra ett annat tillvägagångssätt.

Försök att inte kopiera allt för många sidor, utan försök även skapa dina egna sidor. Börja med något enkelt och jämför sedan med liknande sidor, och gör om. fortsätt.

Nu tror jag du är ganska redo att försöka dig på att göra något eget faktiskt!

Men glöm aldrig att granska alla sidor du är inne på i framtiden! Man lär sig av andra!

Ett par sidor jag brukar vara inne på för att leta inspiration är:

dribbble.com
deviantart.com
themeforest.net

att följa sidor som handlar om just webbutveckling är också bra.

smashingmagazine.com är en trevlig sida!

Lycka till!
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat