Nykomling
|
|
Reg.datum: Feb 2012
|
|
Nykomling
Reg.datum: Feb 2012
|
Stabilitet och SLA-avtalsbehov i VPS-miljöer
Har under några månader utvärderat var man får en hyggligt stabil miljö med god support där man inte behöver betala onödigt mycket. Om man läser rekommendationerna så finns det ett som sticker ut extra mycket och verkar har väldigt trogna kunder.
Jag blev väldigt nyfiken på Elastic Cloud från ipeer och den har fungerat fantastiskt bra med god prestanda och väldigt hög uptime. Har i princip bara väntat på att något stopp skulle inträffa för att man ska få reda på hur snabbt ett problem hanteras när man kör på ett paket utan SLA.
Miljön har inte haft några stopp alls från början på februari till nu.
Maskinen har "stannat" två gånger nu under samma dygn och det tog under helgen 14 timmar att få återkoppling på ett supportärende helt utan SLA, vilket egentligen är rätt ok utan avtal. Det första stoppet löste sig inom en timme från att jag mailade in (vilket gör att jag tror jag egentligen fick bättre support än vad svaret angav) och det andra stoppet kunde jag själv fixa genom en omstart tack vare extern övervakning.
Med tanke på att jag inte alls betalar för supporten ska jag säga att jag är rätt nöjd över att alls få svar eftersom det var helg och jag kör på det enklaste avtalet.
Hur ser behovet av att teckna extra support ut hos leverantörer där man placerar en VPS (eller motsvarande) för er andra?
|