Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Jag använde Amfa Finans (Hette Intrum Finans eftersom de var systerbolag till Intrum Justitia) för 10-12 år sedan. Då tog de 3500 kr i årsavgift, 130 kr i avgift för kreditupplysning på varje faktura, samt 46 kr i fakturaavgift, samt 6% av fakturabeloppet + moms på allt detta. Men då köpte de hela fakturan och jag fick pengarna samma dag in på företagets konto.
det är inte direkt jämförbart eftersom jag sålde fakturan medan jag antar att Klarna bara administrerar fakturorna.
Personligen tycker jag att dessa tjänster är lite överreklamerade för man borde kunna göra en egen kreditbedömning (k) och de som inte kan få kredit man kan köpa billiga kreditupplysningar för nivån 15 kr för privatpersoner) erbjuder man kortbetalning eller förskott via PG/BG.
Är beloppen på mindre än en tusenlapp så tycker jag inte man ska sälja på kredit alls utan enbart förskott/kort, eller så tar man risken som är hanterlig på de nivåerna.
Man måste inte ge kredit till varenda kotte, det är oftast bättre att sälja mot direkt kortbetalning från privatpersoner.
|
Jag håller inte med. Folk idag förväntar sig möjligheten att kunna beställa mot faktura och att inte erbjuda det i sin butik sänder nog en varningssignal till många. Och förresten, men tanke på de utbredda bedrägerier och skojerier som förekommer på nätet (och annorstädes), så finns det goda skäl till att vilja betala mot faktura - risken att som konsument bli lurad är betydligt lägre.
Citat:
Kredit tycker jag man aldrig ge till annat än kunder man känner sen tidigare.
|
Driver inte du ehandel, Conny? Är detta något du praktiserar i din verksamhet när du säljer mot konsument? Det låter grymt begränsande och jag ser faktiskt inget skäl att av princip inte sälja mot faktura. Om man sedan tar kreditrisken själv eller överlåter den till någon annan (och betalar för det) är en annan fråga. Kostnaden för tjänster som Klarna & Payson etc är faktiskt låg om man relaterar den till marginallönekostnaden i situationer där man kanske skulle behöva anställa någon för att hantera faktureringen. Alltså är det för många en no-brainer att köra på t.ex. Klarna (inte alla, men säg den tjänst som passar ALLA i ALLA situationer).
I slutändan är det dock givetvis så att man måste bedöma om att sälja mot faktura är värt de extra kostnader man drar på sig - inget konstigt med det. Får man inte in fler ordrar genom att erbjuda faktura än om man inte gör det så är det så klart direkt en förlustaffär. Men det är min fasta övertygelse att man genom att erbjuda B2C fakturering fångar upp a) kunder som vill ha tryggheten som följer av att beställa mot faktura och b) kunder som har lite ebb i kassan för ögonblicket. Därför erbjuder jag faktura i mina butiker. Fast från Payson.