Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Är beloppen angivna inklusive eller exklusive moms?
Vad är inköpsvärdet av lagret?
Vad är fraktkostnaden + övriga kostnader för att få hemprodukterna till lagret?
Hur stora volymer behöver köpas in vid varje beställning?
Hur mycket plats tar produkterna i lagret?
Har ni sålt några produkter? Hur många?
Finns det några konkurrenter? Vilka då?
Har ni skyddat varumärket med registrering eller är det inarbetat?
Är det ett registrerat bolag?
Vad har ni för organisationsnummer?
Vem är det som säljer?
Är det inkråmsförsäljning eller är det ett registrerat företag som säljs?
Vilka är delägare?
Har ni en skriven affärsplan?
Hur ser marknadsanalysen ut?
Hur ser försäljningsprognosen ut, de närmsta 3 åren?
Vad har ni för Unique Selling Point?
Finns det färdigt marknadsföringsmaterial?
.
.
.
|
Hej!
Många frågor där, jag ska försöka besvara varje fråga så tydligt det går!
Är beloppen angivna inklusive eller exklusive moms?
Normalt ska ett UF- företag inte lägga på moms på det som säljs och har inte heller rätt att dra av moms på det som köps.
Vad är inköpsvärdet av lagret?
Inköpspriset av laget ligger på 15 000
Vad är fraktkostnaden + övriga kostnader för att få hemprodukterna till lagret?
Det beror självklart hur man väljer att frakta sina produkter, det finns ett fast pris på 320KR för att skicka varorna samt om man väljer att frakta via båt blir det dyrare då varorna väger sammanlagt ca 60kg vilket innebär 6-7 kartonger med flaskor.
Då måste man tänka på massa kostnader som:
ISF
ISPS
Varuhamnavgift
Terminalavgift
LCL Service Charge
Speditionsarvode
Tull
Införelsemoms
Betalningsförmedling
Expeditionsavgift
Enligt min gissning så kan det bli billigare som man fraktar via flyg
eller köper en stor mängd flaskor direkt efter att man har sålt dessa 400 flaskor som nu finns i lager.
Hur stora volymer behöver köpas in vid varje beställning?
Vi lyckades fixa ner det till 500 flaskor. Alltså är minsta antal flaskor man kan köpa 500st.
Hur mycket plats tar produkterna i lagret?
Inte så mycket, det är cirka 6-7 som går enkelt att lägga i garaget eller i källaren om man inte har plats någon annanstans.
Har ni sålt några produkter? Hur många?
Just nu har vi sålt cirka 100styckna flaskor till personer som tränar eller ingår i aktiviteter. Med rätta händer och startkapital så kan man göra enorma stora vinster.
Finns det några konkurrenter? Vilka då?
Det finns inget företag som har en is-sticka i sina flaskor idag som vi känner till. Vi har undersökt detta och försökt hitta företag i Sverige med flaskor som innehåller is-sticka men utan några vidare resultat. Vilket även betyder att det finns inga konkurrenter just inom det området, men om man tänker tillbaka på vanliga flaskor kan man se Nike och Adidas samt Stadium som hot. Men eftersom vi erbjuder en is-sticka som inte deras flaskor har så ser vi inte Nike eller Adidas som konkurrenter på högsta grad.
Har ni skyddat varumärket med registrering eller är det inarbetat?
Jag gissar på inarbetat,
Är det ett registrerat bolag?
Det är UF-Företag som sagt. Jag skulle vilja hänvisa hit:
http://www.skatteverket.se/foretagor...580002425.html
Vad har ni för organisationsnummer?
Det har jag inte på rak hand men kan kolla upp det för den som är intresserad.
Är det inkråmsförsäljning eller är det ett registrerat företag som säljs?
UF-Företag. Enkelt Bolag (
http://www.skatteverket.se/foretagor...ormEnkeltbolag)
Vilka är delägare?
Alla som ingår i ett UF-Företag är delägare.
Har ni en skriven affärsplan?
Absolut och den delar vi gärna med oss till rätt person.
Hur ser marknadsanalysen ut?
Detta finns också i affärsplanen som vi kan dela med oss till den som är intresserad!
Hur ser försäljningsprognosen ut, de närmsta 3 åren?
Det har vi inte beräknat då ett UF-företag endast varar i 1 år.
Vad har ni för Unique Selling Point?
Jag vet inte direkt vad det innebär, men om du gärna förklarar för mig så kan jag nog besvara det med!
Finns det färdigt marknadsföringsmaterial?
Det enda som återstår för marknadsföringsmaterial är affischer och visitkort.