Tycker rubriken är olycklig på tråden, då det rätt klart och tydligt framgår vilka kostnader det innebär att gå in i en lösning där man säljer sina fakturor.
Vi har kört Klarna sedan starten och skulle inte våga vara utan. Klarna har blivit ett välkänt varumärke för säkra betalningar och många väljer att handla tack vare möjligheten att betala med faktura. Kunderna är dessutom ofta förstående i att betala en fakturaavgift för den tryggheten att inte ligga ute med pengarna innan man får varorna.
Det kostar en hel del, det ska jag erkänna, men man sover gott om natten och vet när pengarna kommer in på kontot.
Det händer självklart ibland att inte alla får handla via Klarna av olika anledningar och då får man väl som handlare avgöra vad som är bäst. Den enkla vägen för att undvika att bli bedragen är att hänvisa till förskottsbetalning eller kontakt med kundtjänsten hos Klarna. De är för övrigt mycket bra och har hjälpt några av de kunder som blivit nekade köp att kunna genomföra sina köp efter att de hört av sig, det har t.ex. handlat om problem med adresser.
Något som jag tycker Klarna gör bra är att identifiera bedragare. Har fått något mail kring när det varit något mystiskt med en beställning och man har bett mig stoppa det hela tills allt blivit utrett. Mycket proffsigt för den som inte har så stor erfarenhet som t.ex. Peter Höjman som skrivit en fantastiskt bra post om
hur man avslöjar bedragaren.
Idag finns det flera alternativ på marknaden och det är självklart att ingen leverantör passar alla perfekt. Läs alla avtal ordentligt. Det finns ofta inlåsningsklausuler som gör att man inte kan byta leverantör hur som helst under pågående avtalsperiod eller välja att bara köra "högriskfakturorna" genom leverantören.