Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-10, 12:45 #11
freteks avatar
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
fretek fretek är inte uppkopplad
Medlem
freteks avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Jag startade en liten webbshop (skate1.se) 2010 och hade inte hört annat än bra om Klarna. Men nu efter 3 år ångrar jag djupt att jag ens tog kontakt med dom. Pga:

1. Klarna är svindyrt. Förutom årsavgiften på 3000 kr, lika hög startavgift så tar dom även ut et stor andel av försäljningen och eftersom Klarna inte är en banktjänst tillkommer moms på allt. Dom har dessutom ett fint avtal man får skriva på: "Säger du inte upp inom 3 månader förlängs allt i 1 år".

2. "Klarna tar kreditrisken". Visst låter det bra? Men tänk efter. Hur många låter egentligen bli att betala? 3-5%? Jag räknade på att det inte ens täcker alla avgifter och kostnaden Klarna tar ut. Och tar man kreditrisken själv kan man göra avdrag för utebliven betalning så man får tillbaka på skatten.

3. Klarna är petiga. Minsta lilla anmärkning eller dylikt så går köpet inte igenom. Vid ungefär 10-15% av alla beställningar accepterade inte klarna köparen (Alla över 18 år givetvis). Väldigt frustrerande då man kan tänka sig att det är dessa man vill slippa ta kreditrisken med.

Så mitt tips är: Skit i Klarna. Dom kommer inte öka din försäljning eller rädda några pengar på sikt.

Vad tycker du? Berätta gärna om egna erfarenheter med Klarna. Har jag fel? Eller delvis rätt?
Tycker du är helt fel ute med din bedömning av Klarna och deras tjänster. Och att du väljer rubriken Varning för Klarna är olycklig. Varning för att ej ta del av villkor och avtal vore mer passande i detta fall. Misstänker att alla avgifter/kostnader osv varit solklara från Klarnas sida innan du tecknade avtalet.

Svindyrt med 3000:- i årsavgift? Ja det är svindyrt om man säljer för typ 10 000:- men kanske inte någon större summa om man säljer för 200 000:-. Det går alltså inte att säga rent generellt att Klarna är svindyra, dock kan man konstatera med säkerhet att de kan bli billigare ;-)

Själv har jag bara bra erfarenheter av Klarna. Jag har inte tid att sitta och skriva fakturor själv utan betalar gladeligen några kronor per faktura för detta. Den kundmålgrupp jag vänder mig till brukar inte ha problem med kreditvärdigheten, men när köp nekas av Klarna dirigerar jag dem bara till annat betalsätt (manuell fakturering) så är saken klar. Då har jag inte betalat något till Klarna för detta och jag fångar upp kunden igen och kan själv bedöma om jag vill leverera varan.

Innan jag började använda mig av Klarna var jag väldigt tveksam till att folk var villiga att uppge personnummer (för att hämta adressuppgifterna) men det har visat sig att kunderna valt detta betalsätt framför kort/direktbank (använde payex) i så stor utsträckning så jag har helt enkelt tagit bort de alternativen. Mycket handlar om kundmålgrupp och pris för varorna du säljer. Riktar du dig mot ungdomar kanske Klarna inte är det mest optimala betalsätt för dig om du säljer varor för några hundralappar. Men säljer du varor som kostar flera 1000:- så kanske Klarna helt plötsligt är väldigt fördelaktigt då uteblivna betalningar kan bli väldigt kostsamt.

Sen kan du ju fråga dig hur många av de 10-15% av dina beställningar som du ser är nekade av Klarna du verkligen kommer få betalt av om du fakturerar dem manuellt? TIPS! - Du kan i Klarnas admin lista upp alla nekade köp så får du en exakt siffra på hur många som nekats.
Erbjuder du inte annnat betalsätt vid nekat köp, ja då får du skylla dig själv att du missar dessa köp om du nu så gärna vill ha dem.
fretek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat