Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-09, 23:38 #1
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar

Reg.datum: Nov 2008
Red flag Klarnas avtalsvillkor och kostnader

Jag startade en liten webbshop (skate1.se) 2010 och hade inte hört annat än bra om Klarna. Men nu efter 3 år ångrar jag djupt att jag ens tog kontakt med dom. Pga:

1. Klarna är svindyrt. Förutom årsavgiften på 3000 kr, lika hög startavgift så tar dom även ut et stor andel av försäljningen och eftersom Klarna inte är en banktjänst tillkommer moms på allt. Dom har dessutom ett fint avtal man får skriva på: "Säger du inte upp inom 3 månader förlängs allt i 1 år".

2. "Klarna tar kreditrisken". Visst låter det bra? Men tänk efter. Hur många låter egentligen bli att betala? 3-5%? Jag räknade på att det inte ens täcker alla avgifter och kostnaden Klarna tar ut. Och tar man kreditrisken själv kan man göra avdrag för utebliven betalning så man får tillbaka på skatten.

3. Klarna är petiga. Minsta lilla anmärkning eller dylikt så går köpet inte igenom. Vid ungefär 10-15% av alla beställningar accepterade inte klarna köparen (Alla över 18 år givetvis). Väldigt frustrerande då man kan tänka sig att det är dessa man vill slippa ta kreditrisken med.

Så mitt tips är: Skit i Klarna. Dom kommer inte öka din försäljning eller rädda några pengar på sikt.

Vad tycker du? Berätta gärna om egna erfarenheter med Klarna. Har jag fel? Eller delvis rätt?
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat