Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-09, 15:21 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Conny, du kan sluta prata om normalisering av databaser eftersom att han använder Joomla (du får läsa på lite) och därför inte i praktiken kan ändra hur tabellerna ser ut.

Dessutom så för att gå ifrån MyIsam till InnoDB i Joomla så måste man utöver konverteringsjobbet också göra alla framtida uppdateringar manuellt = packa upp dem och ändra i sql-filerna från MyIsam till InnoDB och sen köra uppdateringen. Utöver det så kan man inte heller använda moduler etc. utan att göra samma sak. Det blir alltså en väldans massa jobb som kräver lite mer kunskap än vad gemene man har.
OK, Joomla verkar vara någon typ av externt utvecklad applikation som TS kör och då kan man givetvis inte gå in och ändra databasstrukturen. Sen vet jag inte hur den virtualiserade miljön som det hela körs i påverkar.

Då kan jag nog inte hjälpa så mycket med att kolla igenom databasstrukturen. Det krävs en grundläggande ombyggnad av en större del av applikationen (Databas, ORM-skiktet, samt affärslogiken, kanske kan GUI och Vy-modellen hållas intakt, men det mesta andra måste struktureras om, vilket blir en fasligt omfattande jobb för en befintlig applikation).

Av trådrubriken och första inlägget fick jag uppfattningen att det var en databasfråga, men så var det tydligen inte.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-09 klockan 15:27
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat