Visa ett inlägg
Oläst 2013-04-04, 22:22 #1
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Standard Infinite scrolling

Godkväller!

Jag vill klargöra först att jag inte är ute efter feedback på någon site i dagsläget, det kommer senare.

Jag och en vän här från WN håller på med ett trevligt projekt tillsammans, men vi är lite oense om hur vi vill ha vår infinite scrolling lista.

För er som inte vet vad det är så kommer här en snabb förklaring.

Problemet med dessa Infinite scrolling idag är att de flesta är ologiska. Det vill säga - om du har scrollat ner en bit i listan, går in på en produkt och sedan klickar på tillbaka, så hamnar du längst upp i listan igen, och du får scrolla ner till dit du var ännu en gång. Detta kan ju vara otroligt irriterande om du kanske har scrollat ner en bra bit.

Min kära vän tror på en lösning som innefattar att man lägger en target="_blank" på varje länk, så att när du går "in" på en produkt, så öppnas det i en ny flik. För att komma tillbaka till listan igen, så blir du då tvungen att kryssa ner den nya fliken, eller ev. hoppa tillbaka till den föregående fliken.

Jag tror på en lösning som innefattar att man använder sig av hash metoden.
Det betyder att, när du går "in" på en produkt, så visas produkten på samma flik som du är på, och när du klickar på tillbaka, så visas alla de produkter som laddats in tidigare direkt, och du hamnar på exakt samma plats som du var på tidigare.

Min lösning baseras som sagt på hash.. Det som händer är att, man mäter hur långt man scrollat med hjälp av jquery (scrollTop), hur många gånger som ny data har laddats in och vilken kategori man valt, och sen lägger man det antingen i URL'n, eller så kan man köra en session och använda sig av den för att få reda på datan.

Nu är frågan till er - Vilken metod tror ni mest på?

Tror ni min idé kommer känns mer konstig än användbar?
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat