Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Intäkten har liten eller ingen relevans för priset på en webbplats. Det är vinsten EFTER alla kostnader som du räknar upp plus kostnaden marknadsmässig lön (om man exempelvis lejer bort allt arbete som behöver utföras) och avdrag för lokalkostnader (för arbetsplats).
Många utgångspriser här på köp o säljforumet är helt orealistiska då de räknar intäkten som grund för en värdering. Så gör man inte i något sammanhang inom företagsvärdering.
Jag har bara sett några enstaka med realistisk värdering.
|
Conny jag tror det är flera som har sagt till dig att allt du säger behöver köpare och säljare inte tänka på när man ska sälja enstaka sidor här på forumet.
Oftast så räknar man intäkter och då har man redan dragit bort serverkostnad och domän eller så skriver man det bara. Så vadå liten eller ingen relevans för priset?
Du kan ju inte värdera en tom sida till låt oss säga 50 000:- när en affiliate sida som omsätter 2000:- per månad per automatik kanske säljs för eller runt samma pris. Ibland förstår jag inte hur du tänker.
De flesta sidor som säljs här behöver man inte ens göra större analyser för som du alltid brukar göra. Oftast är det någon som sitter hemma som har gjort sidan, server och domän kostar inte mer än 500 per år totalt och nu gör jag grova beräkningar. Då behöver man inte ha med lön, personalkostnad och allt sånt som du tänker på oftast. Allt behöver inte vara avancerat