Visa ett inlägg
Oläst 2013-03-31, 00:06 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Aktiekapitalet är bara en "buffert" och den bufferten kan du använda till 100% för att köpa in varor för vidareförsäljning exempelvis. Varulagret tas ju upp som en tillgång i balansräkningen och påverkar inte resultatet förrän du säljer varorna.

Däremot om du köper kontorsmöbler datorer, eller andra saker som ska "kostnadsföras" direkt så kommer dessa påverka resultaträkningen och då får du inte förbruka mer än 50% av aktiekapitalet. Dvs du måste ha minst 25000 kr av resultatet kvar. Men om du fakturerar så ökar resultatet i motsvarande mån så om du sedan fakturerar för kanske 25000 kr + moms så ökar ju resultatet igen.
Innebär det att jag även kan använda de 50 000 kronorna för att betala månadsavgiften för till exempel den server som jag behöver för att bedriva verksamheten?

När det gäller moms; Är det då vanligt att man ser till så att momsen är inräknat i det slutpris man anger för kunden? Låt säga om jag vill ta 75 kronor för VIP medlemskap så ser jag till att priset egentligen är 56.25 som tillsammans med 25% moms blir 75 kronor för kunden att betala?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat