Visa ett inlägg
Oläst 2013-03-30, 01:48 #1
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Imonerad av den höga kunskapsnivån på alla svar Tack!

Min app är lättmjölk. Ett par tusen besökare per dag. Ganska bra optimerad (om jag får säga det själv) - mycket mot databasen är cachat i ett statiskt datalagersom (som byggs om N gånger per dygn) men det finns vissa frågor som körs ofta och jag gissar att dessa kan dra lite last. Dessa går inte att lägga på t.ex. en memcached eftersom de hela tiden har nya inparametrar / levererar olika resultat.
Om inte det är märkvärdigare än så, så borde du klara dig på en vps med 1-2 cores och 512-1GB Ram.

Citat:
* Är det verkligen någon nytta att byta ssh-porten mot icke-standard eller ger det en falsk känsla av trygghet? Hade jag varit skurk så hade jag nog scannat av många portar på varje maskin, prestanda & tid i sådana fall är ju knappst begränsande faktorer då man förmodligen samlar upp maskinerna i ett bot-nät?
Ja, det är faktiskt rätt effektivt tillsammans med en brandvägg som spärrar portscans. Har inte haft ett enda försök till inloggning på de maskinerna jag har bytt på.

Citat:
* Hur ser den bästa backuplösningen ut på maskinerna? Lagra kan jag göra "i molnet" men vilken mjukvara för backup av php / mysql som finns i t.ex. Debian stable rekommenderas? Hur bör man sätta upp detta för att det skall bli så säkert som möjligt?
Jag dumpar databasen och tar.gz denna tillsammans med mina webbfiler och några utvalda config-filer (php, nginx, etc) och skickar dessa till S3 varje dag. S3 är satt att radera allt som är 30 dagar och äldre. Min plan för återställning är ominstallation om inte maskinen går att rädda. Finns säkert både enklare och bättre sätt, men detta har jag skapat själv och då känns det som jag har kontroll över hela grejjen.
Citat:
* Tar VPS-leverantörer "ghost"-backuper av maskinerna?
Hos dom flesta verkar inte backup ingå och snapshots kostar extra.
Citat:
* Vilken strategi bör man ha för att kunna hantera ev. "katastrofer", t.ex. VPS:en dör och leverantören har inga fungerade backuper för min maskin, jag råkar köra "delete from tb_tabell" (sprider ju sig till eventuella backuper)?
Ha din egen backup och en plan för hur du sätter upp en ny maskin och återställer innehåll snabbt.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat