Visa ett inlägg
Oläst 2013-03-29, 22:16 #19
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det finns förstås leverantörer som använder Monit men vi själva använder andra övervakningssystem som våra kunder kan nyttja om de vill.

Det är ju självklart upp till dig som kund att informera leverantören vad du vill övervaka.
Då förutsätter jag att ni bara övervakar mjukvara för kunder som körs apt-get install <app>. Allt utanför standardutförande kräver ju annars att ni måste sätta er in i kundens konfiguration, vilket låter väldigt dyrt. Så länge ni inte fuskar och bara kollar så att processern är uppe

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Hur tar jag reda på vilken leverantör av VPS som är den bästa? Skall man försöka få till provmånader och lägga tid på att benchmarka dem åt?.
Jag kan bara rekommendera de jag själv testat, vilket är Glesys, CityNetwork och Oderland. CN gav jag och en kollega upp efter ett år. Helt hopplöst. Några utav highlightsen är; 6 olika domäner, en för betalning, en för adminpanel, en för webbhotell, en för vps osv. Detta gör att man har noll koll på om det är CNs site man fortfarande är inne på eller om man råkat klicka fel. Upptiden (=uptime) var för mig riktigt dålig. Under ett år gick siten ner en gång i veckan, i snitt. Deras adminpanel är riktig usel. Glesys däremot, som jag körde innan CN och även kör idag, fungerar och har fungerat hur bra som helst. Riktigt smidig adminpanel. Bra betallösning, bra priser och nästan 100% uptime. Dom hade någon planerad nertid för några månader sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
* Är det verkligen någon nytta att byta ssh-porten mot icke-standard eller ger det en falsk känsla av trygghet? Hade jag varit skurk så hade jag nog scannat av många portar på varje maskin, prestanda & tid i sådana fall är ju knappst begränsande faktorer då man förmodligen samlar upp maskinerna i ett bot-nät?
Det är tillfället som gör tjuven. Så länge du har de i åtanke så kan du göra hur du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Hur svårt tycker du det är att installera php / igen?
+ alla femtielva mjukvaror som ska installeras och ställas in.

Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Kör mysqldump några gånger per dag ex från crontab.
De där kommer stalla hela servern.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat