Visa ett inlägg
Oläst 2013-03-29, 16:31 #7
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Imonerad av den höga kunskapsnivån på alla svar Tack!

Min app är lättmjölk. Ett par tusen besökare per dag. Ganska bra optimerad (om jag får säga det själv) - mycket mot databasen är cachat i ett statiskt datalagersom (som byggs om N gånger per dygn) men det finns vissa frågor som körs ofta och jag gissar att dessa kan dra lite last. Dessa går inte att lägga på t.ex. en memcached eftersom de hela tiden har nya inparametrar / levererar olika resultat.

Några följdfrågor dyker upp:

* Hur tar jag reda på vilken leverantör av VPS som är den bästa? Skall man försöka få till provmånader och lägga tid på att benchmarka dem åt?

* Är det verkligen någon nytta att byta ssh-porten mot icke-standard eller ger det en falsk känsla av trygghet? Hade jag varit skurk så hade jag nog scannat av många portar på varje maskin, prestanda & tid i sådana fall är ju knappst begränsande faktorer då man förmodligen samlar upp maskinerna i ett bot-nät?

* Hur ser den bästa backuplösningen ut på maskinerna? Lagra kan jag göra "i molnet" men vilken mjukvara för backup av php / mysql som finns i t.ex. Debian stable rekommenderas? Hur bör man sätta upp detta för att det skall bli så säkert som möjligt?

* Tar VPS-leverantörer "ghost"-backuper av maskinerna?

* Vilken strategi bör man ha för att kunna hantera ev. "katastrofer", t.ex. VPS:en dör och leverantören har inga fungerade backuper för min maskin, jag råkar köra "delete from tb_tabell" (sprider ju sig till eventuella backuper)?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat