Jag skulle aldrig betala i förskott om det inte är en webbyrå som jag har väldigt bra koll på eller redan har goda relationer med och där det föreligger goda själ för att de ska tillämpa förskottsbetalning.
Man brukar fakturera kunden efter slutfört arbete. Om man som konsult är misstänksam mot uppdragsgivaren kan man kräva förskottsbetalning, men då är det för att minimera risken. Det känns väldigt oproffsigt att säga att man måste ta betalt i förskott för att man har dålig likviditet.
För mig ringer det många varningsklockor och eftersom det är såpass stor konkurrens bland webbyråer i Sverige så jag hade sett mig om efter någon annan direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan
Fast 50 % vid start och 50% efter slutleverans tycker inte jag är oskäligt. Allt efter kan ju innebära att man aldrig får betalt eftersom den inte blir klar för att uppdragsgivaren inte levererar det material som de ska stå för (faktaunderlag eller texter).
|
Varför är det oskäligt?
Alla avtal innebär en risk. Om konsult bör man kolla upp uppdragsgivaren innan man skriver något avtal. Att kolla t.ex. allabolag räcker i de flesta fall, men om det finns viss osäkerhet kan man alltid ta en kreditupplysning.
Det normala är ju att man skickar fakturan efter att man slutfört uppdraget. Om uppdragsgivaren sölar och inte gör sin del så att man kan slutföra uppdraget kan man givetvis sätta lite press genom att skicka fakturan om man är i slutskedet av uppdraget och nära slutleverans.