Visa ett inlägg
Oläst 2013-03-21, 13:03 #8
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
@nosnaj:

Absolut inte.

Sverige är fullt av sådana som du, som till varje pris skall framhålla hur viktigt det är att vara "solidarisk". Jag är förvånad att du inte drog till med ordet "rättvisa" också. Det brukar sådana som du kidnappa det första ni gör. Men hur rättvist är det att den som tjänar 1,000,000 skall betala 56% av det i skatt, medan den som tjänar 300,000 bara betala ca 30%. För mig är det inte rättvisa. Det är helsnett. Incitamentet att vilja jobba hårt i ett land som gör på det sättet är som bortblåst.

Gör följande tankeexperiment.

Skicka ut två ungar i skogen för att plocka smultron. Säg till dem redan innan att en liten liten del kommer gå till den gemesamma tårtan som skall göras. Olle och Karin är det som skall plocka.

När de kommer tillbaka så har Olle plockat 10 smultron. Han får lämna 1 till den gemensamma tårtan och får behålla 9.
Karin har plockat 20 smultron. Hon blir beordrad att lämna 8 smultron till den gemensamma tårtan.

Va, säger Karin. Helt förstummad. Varför måste jag lämna ifrån mig 8 smultron som har jobbat mycket hårdare för att få ihop mina 20 smultron än vad Olle gjort som plockade 10 smultron?? Vad orättvist!!

Karin biter ihop och lämnar över sina smultron. "Hmm, nästa gång skall jag inte plocka så många smultron", tänker Karin.

Så har man effektivt dödat incitamentet till att jobba hårt och göra nåt ordentligt.

Välkommen till Sverige!

Om du är så intresserad av att betala skatt så kan du höra av dig till skatteverket och be att få göra extra insättning. Paste'a sedan in beviset här innan du kommer med den typen av gliringar igen.
Tantolunden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat