 |
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 881
|
Tycker att Conny har helt rätt.
Det vanligaste brukar vara att mäta EPC, hur stor avkastningen blir på varje skickad besökare.
EPC = Total intäkt / antalet klick
Antalet klick och antalet sales är alltså rätt så ointressant. Det som är intressant är konvertering, relevans och provision. Dock bör man köra ett tag och inte dra några slutsatser efter typ 50 klick.
Skickar man t ex 1000 besökare och tjänar 1000 kr så landar man på EPC 1 kr. Sedan kan man t ex trimma detta, A/B-testa och kanske skicka trafiken till någon annonsör i samma nisch och se om man får bättre avkastning. Du kanske tjänar 2000 kr på 1000 klick och har alltså dubblat ditt ROI förtusatt att arbetsinsats och kostnad är densamma för trafiken som skickas.
Börjar man räkna EPC och struntar i t ex om annonsör ger 10% eller 15% i provision så kommer man i slutändan att tjäna mer pengar. Procentsatsen är oftast enbart en del av det som är intressant, tittar vi t ex på en e-handel så är konvertering och medelordervärde betydligt viktigare för affiliates (och alla andra också så klart).
Nu svävade jag iväg men jag ville pusha för EPC som är oslagbart som mätvärde. =)
|