Visa ett inlägg
Oläst 2013-03-20, 14:56 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag håller med JonatanS och FS Data om att domänspekulation inte bör understödjas.

De aktörer som köper upp massor av domäner utan att ha avsikten att bygga en verksamhet under domänen, tillför ju inget värde i värdekedjan, däremot tillför de kostnader och hindrar de företag som har för avsikt att bygga upp seriösa verksamheter under domännamnen.

Att man tar 10 kr för en domän som väl FS-data betalar .SE 70-80 kr för eller mer innebär ju i praktiken prisdumpning och skapar en grogrund för de som blockerar massor av domäner i rent spekulationssyfte (dvs utan att tillföra något värde).

Observera att värde, kostnad och pris är 3 olika saker.

Jag har dock viss förståelse för de som vill reservera en domän för en seriös verksamhet och skydda sitt varumärke eller företagsnamn mot snyltare och aggressiva konkurrenter samt rena "klottrare" och andra skadeverkningar på det egna varumärket.

Personligen är jag av åsikten att det borde finnas en global "namnrymd" (namespace) för varumärken, företagsnamn och domännamn så att man som företag bara behöver reservera ett globalt namn på ett ställe så ska det vara reserverat och exklusivt och ingen får inkräkta på det. Det kan hanteras av WTO, i något som liknar ett internationellt namnregister.

Domännamn har blivit så viktiga för många företag att jag tycker det är orimligt att inte vanliga varumärkes-/firmareserveringar inte gäller där också.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-20 klockan 15:05
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat