Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Att hämta ut offentliga handlingar är en samhällsservice, ingenting annat. Skulle man ge ut dessa register i sin helhet till företag så innebär det att man låter ett fåtal individer tjäna pengar på alla medborgares bekostnad. Det kan visserligen vara berättigat om det handlar om en viktig samhällsservice men då kan man säkerligen få till specialavtal med berörda myndigheter. Geodata tas fram av myndigheterna för att det behövs i verksamheten, att sedan företag också kan dra nytta av denna är en bieffekt som man naturligtvis har all rätt i världen att ta betalt för.
|
Ser ingen skillnad mellan individ och företag, båda betalar skatt. Sen så vill jag trycka på vad som i många fall faktiskt står att man får göra med informationen. Jag har inget problem med att det står i avtalet att informationen inte får säljas eller spridas vidare och därför anser jag att det inte är någon skillnad mellan individ eller företag. Om företag vill kapitalisera på informationen så ska ett marknadsmässig pris tas ut, det är också helt i linje med att det offentliga inte ska konkurrera med det privata.