Citat:
Vet du vad din nuvarande arbetsgivare debiterra för din tid mot sina kunder?
|
Jobbar inte på det sättet idag, utvecklar interna system eller system som vi säljer. Men det är inte omöjligt att det skulle ha varit i den nivån. Företaget jag är anställd på ligger i Sthlm, den potentiella kunden har kontor utspritt i södra Norrland, kanske tänkbart att det påverkar mitt arvode negativt?
Citat:
58250 kr per månad är en buffert som du ska spara i bolaget.
|
Ah, det var så jag anade att du menade.
Det är sant att 138 timmar inte är riktigt heltid, 32 timmar per vecka har jag räknat på då, men det är en siffra jag kommit fram till efter att ha hört folk säga att man inte riktigt brukar debitera 40 timmar i veckan. Det är väl sånt som har att göra med administrativa sysslor och dötid, förhoppningsvis ska jag inte ha alltför mycket av något av det, men jag tar gärna den marginalen ändå så kan jag lägga den tiden på att utveckla egna projekt.
Eller gör jag en tankevurpa när jag tänker att jag ska debitera 7-8 timmar om dagen dom dagar jag jobbar åt kunden?
Jag upplever fortfarande att bufferten blir omåttligt stor, 10 månadslöner i buffert efter 8 månaders arbetad tid. Visst, det är pengar som ska läggas på utbildning, marknadsföring och diverse annat, men det räcker sannolikt långt ändå. Vilket självklart inte är dåligt, men det är än så länge främmande att tänka så för mig.