Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2009
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2009
|
Tycker du har en poäng i att ställa frågan. Svaret känns relativt enkelt (i min mening) då jag har sett vår egen utveckling och har kört webbhotell sedan 95 så är det uppenbart att framtiden för större webbhotell ligger i lösningar där man kör större lastbalanserade system. Dock har några av oss varit "tidiga". Med det menar jag inte att tekniken inte funnits länge men de flesta webbhotell kör idag singelservrar med dess för- och nackdelar. Faktum är att vi gick igenom plesk och c-panel och vad de alla nu heter och gjorde stora genomgångar av vad vi borde satsa på i framtiden. Många av de "äldre" systemen tillät då inte ens att man kör distribuerad email eller dns eller whatever - dvs mycket single point of failures som var inbyggda.
Skulle vilja säga att vi har haft mycket att lära under dessa första åren. Det är precis som du säger - inte utan problem trots att det på pappret låter klockrent av så många anledningar. Det är heller inte så att vi inte har saker som måste förbättras. Med tiden dock så hittar man lösningarna på olika problem - eller saker som måste förbättras. En sak som alla leverantörer kämpar med är att bli mycket bättre och skaffa sig erfarenhet i att köra storskalig centraliserad lagring. När Amazon och andra går ner - ja till 90% handlar det om lagringsenheter som strular. Det är helt enkelt inte så många som har stor erfarenhet av att köra tusentals servrar mot en eller flera större lagingsenheter av olika slag. Vi jobbar kontinuerligt med lagringsbiten och de närmsta åren kommer revolutionerande tekniker där som kommer göra mycket för oss alla. Tror också alla kör "flera" kluster - dvs man avgränsar vid X antal kunder eller någon variabel som man bestämmer är "lagom". För och nackdelar med allt - men även om vi är långt från perfekta och har mycket mer att lära framöver - är det ett solklart val för mig. ;-)
egensajt - stor skala är ju mycket relativt. Vad är stor skala i din mening?
|