Visa ett inlägg
Oläst 2013-03-02, 12:29 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Vad utvecklar du i för språk?

Är det öppen källkod eller distribuerar du bara en binär?

Är det öppen källkod kan ju alla inbyggda skydd ganska enkelt tas bort. Att göra CMS:et beroende av en extern resurs tycker låter väldigt dåligt, både arkitekturellt och funktionellt. Att ta bort källkoden fungerar ju inte heller riktigt som du tänkt i de flesta fall. I nästan alla hostingmiljöer har man ju någon form av backup vilket gör det enkelt att återställa koden.

Jag tror man skjuter sig själv i foten om man försöker bygga in massa spärrar i mjukvaran. Ditt CMS blir ett betydligt mindre attraktivt alternativ då. Jag ogillar starkt de allra flesta former av "Crippleware" och jag skulle definitivt hålla mig borta från det om jag skulle välja CMS.

Mitt förslag är att du bara säljer och distribuerar en fullt fungerade version men att du sedan säljer uppdateringar och support för ditt system, eventuellt i kombination med ett avtal om vidaredistribution som Conny föreslog.
Så länge du håller koll på att ingen annan vidaredistribuerar systemet i större skala tror jag inte problemet är speciellt stort. Jag tror du kommer sälja mer med en sådan lösning även om det kommer vara en del som använder din mjukvara gratis(de flesta som gör det är nog inte villiga att betala för det ändå så det är ju då inte någon förlorad intäkt).
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat