Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-27, 13:14 #2
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Johan & crazzy: Jag tror bestämt att samtliga här håller med mig nu.

Borde ni inte ha en gnutta erfarenhet av DDOS nu? Det är liksom inte första gången detta sker och kommer nog inte vara sista.
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Kompetens...

Kompetensen hos våra tekniker är inget problem. Vi har gott och väl den kompetens som krävs för att hantera DDOS-attacker. En sådan kommentar får mig att fundera på om du vet vad du vet om DDOS-attacker och vad det innebär? Det är inte direkt så att vi har nån möjlighet att få nån förvarning om en attack. En attack kommer när den kommer och det är först då vi kan göra något. Vilket vi också gör.

Givetvis kan man köpa in externa skydd och liknande, vilket vi självklart kikar på vad vi har för alternativ för att förbättra det skydd vi redan har. Det måste man ju dock förstå att det är inget som görs över en natt, utan vi måste jämföra och se vilka alternativ som är relevanta och fördelar/nackdelar med de.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
crazzy, det är ju precis det vi säger, att det är i princip omöjligt för ett enskilt webbhotell att göra något. Just därför är det viktigt att man engagerar sig och försöker samarbeta kring dessa problem. Det borde i stort sett alla webbhotell vara intresserade av? Den som inte är villig att medverka i ett sådant samarbete säger ju indirekt "vi skiter i våra kunder, de får ta lite attacker då och då". Går man samman så kan man i slutändan också nå operatörerna och lagstiftare. Att bara rycka på axlarna och säga att "det är inte så mycket vi kan göra" hjälper naturligtvis inte särskilt långt. Det är ungefär så alla webbhotell gör idag, inte bara ni.
Det är inte bara webbhotell som behöver samarbeta i sådana fall utan även de större nätleverantörer som äger större nät där mycket trafik går igenom. Och där har jag bara sett totalt ointresse. Dock håller jag med dig om att det vore bra med någon form av samarbete leverantörer emellan i syfte att motverka DDOS-attacker.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat