Citat:
Ursprungligen postat av webshop
Nu skriver jag för snabbt igen... påslag ca 200%. Alltså är inköpspris ca 30% av försäljningspris. Förlåt om jag var otydlig 
|
Bra att vi får lite klarhet i siffrorna, de har ju i högsta grad betydelse för vad en köpare är beredd att betala för lagret/verksamheten.
Så om jag har fattat det rätt så är inköpskostnaden för lagret 125 000 SEK exkl moms och ditt uppskattade försäljningsvärde exkl moms är 375 000 SEK, stämmer det? Dvs du har ett täckningsbidrag (TB1) på 250 000 SEK exkl moms (375000 SEK - 125000 SEK). Vidare så innebär det att du har en Täckningsgrad (TG1) på ca 67% (250 000 SEK / 375 000 SEK), stämmer det?
Hur stor plats tar lagret? Utryckt i kvadratmeter eller kubikmeter. Hur är förpackningarna? Kartonger eller lösa plagg? vilka mått har förpackningarna?
Då är det även intressant att veta vilka fasta kostnader som finns, samt hur mycket arbetstid som behöver läggas ner för att lagra, sälja och leverera produkterna, hur mycket tid behövs till det, samt hur mycket tid går åt för administration av webbshop, marknadsföring och administrationen.
Vad lägger du ner för kostnader på marknadsföring? Det är väl märkesvaror? Hjälper grossisten till med marknadsföring av märkesvarorna, eller är det tillverkaren som gör det? Dett astyr hur mycket man behöver investera i egen marknadsföring för att kunna sälja av lagret, därför är det intressant att veta.
Vi vet inte hur många olika artiklar/modeller det gäller eller hur många exemplar som finns i lagret. Därmed vet vi inte kostnader eller pris per artikel. Vilket påverkar kalkylen för arbetskostnaden.