Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-12, 16:33 #4
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Webbhotellet bör rimligtvis varken hjälpa till med detta ELLER förklara hur man gör för hundratals kunder. Det är helt och hållet kundens ansvar. Lägg hellre då bara ut en länk till en guide på hemsidan. Annars är det precis lika rimligt att ni hjälper till med en rad andra mjukvarubekymmer också. Antingen bör ni ta betalt för detta eller erbjuda billigare konton för de som klarar mjukvaran på egen hand - i praktiken exakt samma sak. Naturligtvis måste ni fastställa orsaken till intrånget men nu är det ju ungefär som om matbutikens personal ska visa kunderna hur man lagar mat om de inte vet hur man gör

Saknar man såväl kompetens som pengar så får man skaffa sig det ena eller det andra helt enkelt. Eller varför inte fråga om hjälp på ett forum som WN? Här kan man få gratis hjälp för det mesta. Nu handlar det ju snarare om ideell verksamhet på andra kunders bekostnad. Inget fel med ideell verksamhet men det är inget som ett webbhotell bör ägna sig åt.

Det allra minsta man kan kräva är att ni på City Network informerar på er hemsida om vad som faktiskt ingår i supporttjänsten. Hjälp med mjukvara måste ändå räknas som något utöver det vanliga. De flesta vet nog inte ens att ni hjälper till med sådant.
Det är ju sant att det inte direkt är vårt jobb att hjälpa till med det. Men alla de kunder som saknar tekniskt kunnande och kanske till och med ligger på den nivån att de med nöd och näppe lyckas med att logga in i WordPress och skriva ett inlägg, de behöver ju också hjälp. Inte så att vi alltid hjälper till med alla mjukvaru-problem, men det ligger ju lite i vårt intresse också att fixa till hackade sajter. De används ju annars gärna till spam, phishing och annat otyg.

Vi skulle ju kunna skriva på vår hemsida vad som ingår i supporten, men känns svårt att kunna täcka in allt vi erbjuder, därav har vi inte någon definitiv text. Det är väldigt sällan vi nekar en kund hjälp, kan inte minnas något sådant ärende faktiskt. Utan vi hjälper till så långt det är möjligt för att kunden ska bli nöjd. För mer komplicerade och tidskrävande ärenden som egentligen inte rör oss så tar vi givetvis ut en avgift. Men att återställa en hackad sajt med t.ex. WordPress/Joomla till icke-hackat skick och säkra upp den hjälpligt är varken speciellt komplicerat eller tidskrävande.

Och nej, de flesta känner nog inte till att vi ibland hjälper till med sådant, men de som verkligen inte kan få ordning på sin hackade sajt utan vår hjälp kommer ändå att höra av sig, och då få den hjälp de behöver.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat