Visa ett inlägg
Oläst 2013-02-12, 15:55 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av crazzy Visa inlägg
De flesta som drabbas av sådant är den typen av kunder som inte har kompetensen att sköta säkerheten kring sin webbsida, och inte har råd eller så är det för den sajten inte motiverat att köpa in kompetensen. Sådana sajter är oftast Joomla, WordPress eller nån färdig webshop-lösning som inte blivit uppdaterade de senaste 2+ åren.

De sajterna kommer aldrig bli fixade om inte webbhotellet till vis del hjälper till gratis med det. Det behövs ju dock inte så mycket jobb. För de allra flesta räcker det med att rensa ut allt skräp, uppgradera alla applikationer, teman, plugins osv och sedan instruera kund om hur viktigt uppgradering till senaste version är, och hur kund gör detta.

I de flesta fall går det mycket fortare att göra detta åt kunden än att förklara för kunden hur denne gör det själv, så räknar man support-tid blir det billigare för webbhotellet att hjälpa kunden.
Webbhotellet bör rimligtvis varken hjälpa till med detta ELLER förklara hur man gör för hundratals kunder. Det är helt och hållet kundens ansvar. Lägg hellre då bara ut en länk till en guide på hemsidan. Annars är det precis lika rimligt att ni hjälper till med en rad andra mjukvarubekymmer också. Antingen bör ni ta betalt för detta eller erbjuda billigare konton för de som klarar mjukvaran på egen hand - i praktiken exakt samma sak. Naturligtvis måste ni fastställa orsaken till intrånget men nu är det ju ungefär som om matbutikens personal ska visa kunderna hur man lagar mat om de inte vet hur man gör

Saknar man såväl kompetens som pengar så får man skaffa sig det ena eller det andra helt enkelt. Eller varför inte fråga om hjälp på ett forum som WN? Här kan man få gratis hjälp för det mesta. Nu handlar det ju snarare om ideell verksamhet på andra kunders bekostnad. Inget fel med ideell verksamhet men det är inget som ett webbhotell bör ägna sig åt.

Det allra minsta man kan kräva är att ni på City Network informerar på er hemsida om vad som faktiskt ingår i supporttjänsten. Hjälp med mjukvara måste ändå räknas som något utöver det vanliga. De flesta vet nog inte ens att ni hjälper till med sådant.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-12 klockan 16:10
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat